همبستگی طایفه بساک - رضا بهمنی گفتمان ، فرهنگ و آداب و رسوم، اجتماعی ، تاریخی ، خبری ، سرگرمی ، هنری ، تبلیغاتی و.......
در باره ما
رضا بهمنی
متولدشهر الیگودرز - ساکن دزفول
تماس
09166418320و
09396418320
====================
برای بودن ، گاهی لازم است که نباشی ! شاید نبودنت ، بودنت را به خاطر آورد ...... اما دور نباش ........ دوری همیشه دلتنگی نمی آورد ...... فراموشی همین نزدیکی هاست ........
====================
تاریخ گویای دردها ‘ شادیها ‘ حماسه ها ‘ ستیزها ‘ جستارها ‘ پیروزیها و شکستها و در کل زبان گویای دورانها و قضاوت کننده درباره اعصار و ادوار است و تاریخ که سینه از خماخم ایام پیر کرده همیشه در دل سخنها دارد که سخن تاریخ از بختیاریهای سربلند ‘ سخن شیرینی است.
====================
من وقتی به اجداد و نیاکانم و حرکتهای مثبت و تاریخی آنان می اندیشم به خود می بالم ‘ چرا؟ که آنها در طریق ضد استعماری گام برمیداشته و شدیدا بیگانه پرستی را رد نموده و مخالف این حرکت بوده اند . قوم پرافتخاری که هیچوقت به دنبال قوم گرائی نبوده اند و همیشه و همیشه با دلی صاف و ساده در خدمت وطن بوده اند .
بسیار سربلندم که خون آن آزادگان همیشه سربلند را در شریانها و رگهایم دارم که اگر داعیه ایلخانی و ایلبیگی داشته اند ‘ این خواست و ادعا و حرکت با حفظ شرف خود ‘ خانواده و ایلشان عجین بوده و هرگز شرف و انسانیت خود را فدای مقام و مال و حکومت ننموده اند.
====================
از خداوند متعال خواستارم تا همه آنانکه از تبار بختیاری هستند بدون از جاجستگی و بی عشق به مقام و ثروت بدانند نسلشان چیست و ریشه و ملیت خود را به فراموشی نسپرند (که دوست به صافی دل نگرد و دشمن به تیرگی دل) .
====================
طایفه بساک
====================
بختیاریها به دو ایل بزرگ چهار لنگ و هفت لنگ تقسیم می شوند . هر ایل خود به طایفه های مختلفی تقسیم میشود . از طایفه های هفت لنگ میتوان دورکی ، بابادی ، دینارانی و ... را نام برد . چهارلنگ شامل ممیوند - محمود صالح(مم صالح) - موگوئی - کینورسی - زلقی و ... می باشد . بساک بزرگترین طایفه ممیوند (میوند) بوده بیشتر در محدوده شهرستان الیگودرز تا ازنا پراکنده اند. ولی امروزه در سایر استانها نیز مسکن گزیده اند . .کلانتری این طایفه در زمانهای قبل از انقلاب بعهده علی آقاخان ضرغامی و بهرام خان ضرغامی بوده است که هر دو برادر بوده اند . بهرام خان ، پدر غلامرضا خان ضرغامی بوده و غلامرضا خان دو فرزند بنامهای علی آقا خان و بهرام خان ضرغامی داشته که بهرام خان ضرغامی ریاست طایفه را بعهده داشته است .
====================
طایفه بساک به دو تیره تقسیم می شود 1.بزی 2.بساک
که براساس همین شنیده ها به تیره بزی به خاطر وجود سه شخص بزرگ بنام صادق صلاتین و بهمن گرگین وضرغام بوده است.
====================
این وبلاگ بدور از هرگونه خود مطرح کردن ‘ بدور از هرگونه سیاسی بازی بدور از هرگونه تعصبات بیجا و رفتارهای کورکورانه پایگاهی خواهد بود برای گفتمان طایفه بساک و سایر اقوام . محلی برای همدلی و همزبونی های بیشتر و در واقع وحدت و انسجام و همبستگی و هم اندیشی طایفه .
====================
برای ارتقا’ فرهنگ ‘ برای پیشرفت و هرچه بهم نزدیکتر شدن دلها و نظرات و افکار از همه اندیشمندان صاحب نظران دوستان و علاقمندان دعوت به همکاری دارم . ما را در این راه یاری بفرمائید .
====================
ارادتمند شما - رضا بهمنی
دیشب (چهارشنبه شب - 27/07/90) به دعوت جناب آقای مهندس نبوتی به جلسه همبستگی بختیاری ها واقع در خ امام خمینی شمالی منزل جناب آقای صفری دعوت شدم .
ساعت حدود 8 شب بود که به اتفاق برادر عزیز جناب آقای اسماعیل شاعیدی (ایسوند) روانه منزل آقای صفری شدیم و در آنجا حدود 50 نفر از بزرگان بختیاری از طوایف مختلفی گرد هم آمده بودند که پیرامون مسائل ، مشکلات و موانع سر راه بختیاری ها ، همبستگی و همدلی ها و .......... مشورت نمایند.
مجلس در ساعت 9 شب با تلاوت قرآن و خوش آمد گوئی جناب حجه الاسلام جاج آقا یوسفی (از طایفه هیودی) آغاز و در ادامه جناب آقای مهندس نبوتی با آن بیان شیوا و دلنشینش به دیدگاههای این جلسه پرداخته و هدف از تشکیل آن را بطور خلاصه و اجمالی بیان نمودند .پس از آن جناب آقای مهندس طرانی ملا (هیودی) صحبت نمودند.
سپس حضار محترم با ذکر صلوات و تائید فرمایشات آقایان نبوتی و طرانی ملا به نوبت به ایراد سخن و ارائه نظرات خود پیرامون موضوع جلسه پرداختند.
جا دارد از بانیان این مجلس ، برگزارکنندگان و گردانندگان آن ، میزبان و سایر عزیزانی که واقعا دلسوزانه و بدون ریا و خود مطرح کردن ، جمعی را گرد هم می آورند تا انسجام و همبستگی طوایف را رقم بزنند تشکر و قدردانی بشود.
صداقت وساده گی ، منش و بزرگی و آزاد مردی ، شیرینی گفتار و سخاوتمندی بختیاری در لفظ و کلام همه بود. صداقت وساده گیی که از زلال چشمه ساران آب های روان وپاک می آموزند. آزاد مردی وآزاده گیی را که از کوه ها وکوهستان های وخشم کارون وزنده رود پرخروش می آموزند وشیرین گفتاری خود را که از رنگارنگی زیبای گلستان ها وگلزارهای دشت ها وکوه ها وسبزه زاران می آموزد و سخاوتمندی ودریادلی خود را که از سخاوت بی پایان طبیعت مهربان می آموزند .
جلسه با جمع بندی آقای مهندس نبوتی که بسیار هم دلنشین بود درساعت 12 و 30 دقیقه نیمه شب به پایان رسید و مقرر گردید این جلسات در حفظ اعتلای نام بختیاری بدور از تفرقه افکنی و حمایت از قشر خاصی ادامه پیدا کنند . ما هم امیدواریم انشاءاله با توفیقات الهی ، همت عزیزان ، به یک وحدت و یکپارچگی بسیار خوب و مفیدی برسیم . بختیاری ها از دیرینه ترین و با اصالت ترین و ریشه دارترین قوم و مردم ایران زمین هستند و جایگاهی بس رفیع دارند که انشاءاله با همت و همدلی عزیزان به روز به روز به قله های رفیع و درجات عالی تری برسند .
اما افراد حاضر در جلسه (کسانی که بنده می شناختم )
1- آقای مهندس حسن ایسوند نبوتی فوق لیسانس - از طایفه محترم ایسوند ، عضو و رئیس شورای شهر دزفول در دو دوره پیاپی و اخیرا هم شهردار شهر هندیجان
2- آقای مهندس طرانی ملا (از طایفه محترم هیودی) - رئیس بانک صادرات شعبه خشایار دزفول و عضو شورای شهر در دوره دوم
3- حجه الاسلام و المسلمین حاج آقا یوسفی (از طایفه هیودی) عضو شورای شهر در دوره دوم
( حاصل تحقیق و تجربه از براران خوب بختیاری در اصفهان - آقایان مهدور)
(سایت مهدآوران - 09132101509)
مرجع عظیم و منحصر به فرد اطلاعات کاربردی
حاوی بیش از ده هزار رکورد مطلب کلیدی در 145000 (صد و چهل و پنج هزار) صفحه
كتابخانه اي در10(ده) كتاب ، 6(شش) سي دي و 1(يك) دي وي دي
همراه با هدایای ارزشمند گنجینه، مدیرافزار و كتابخانه صوتي و تصويري مديريتي شخصيتي
چهار محصول در یک بسته:
– دایرة المعارف مدیریتی: حاوی 145000 صفحه اطلاعات کاربردی کاری و شغلی
– گنجینه: حاوی هزاران صفحه مطلب کاربردی مورد نیاز زندگی
– مدیرافزار: حاوی چکیده مهمترین نکات کلیدی بر روی کتاب های طبقه بندی شده
- دي وي دي :كتابخانه صوتي و تصويري مديريتي شخصيتي + فايل هاي پشتيبان ( بك آپ) كامل دايرة المعارف مديريتي سفارش خرید : 091321015909 سایت شرکت مهدآوران
09396418320 رضا بهمنی
معرفي مختصر دايرة المعارف مديريتي و گنجينه:
- - گروه يك:دانستني هاي كاربردي حقوقي
- قرارداد ها: طيف غير قابل باوري از دانستنی های کاربردی مورد نیاز در زمینهتنظيم و نگارش، مديريت و فسخ انواع قرارداد، متن كامل200 قرارداد متنوع كارشناسي و حقوقي با موضوعات: قراردادهاي واگذاري نمايندگي- قراردادهاي تجاري- خريد و فروش انواع کالا- بازاريابي- ترخيص كالا-فني و صنعتي-بينالمللي- BOO ،BOT وLC-اينترنت وانفورماتيك- كاري و پرسنلي- ملكي و ساختماني- پيمانكاري- قراردادهايدولتي- خدمات پزشكي- مالي و بانكي- بيمه - قراردادهاي خدماتي و ...
لطفا باقیمانده این مطالب را در ادامه مطلب بخوانید . با تشکر بهمنی
زرد کوه بختیاری با حداکثر ارتفاع بیش از ۴۲۰۰ متر دومین کوه زاگرس از نظر ارتفاع (پس از دنا) است.
این کوه در نزدیکی کوهرنگ در استان چهار محال و بختیاری در ایران قرار دارد.رشته کوه های زرد کوه بختیاری در جنوب غربی ایران و از انتهاییترین قسمت غربی استان چهارمحال و بختیاری تا شرق و شمال شرق خوزستان امتداد یافتهاست. این رشته کوه یکی از غنیترین ذخایر طبیعی آب ایران است و دو رودخانهٔ پرآب کشور (کارون و زایندهرود) نیز از دامنههای آن سرچشمه میگیرند.
از قلل زیبا و معروف آن میتوان به شاه شهیدان، زرده، دوزرده، هفتتنان، کلونچین و کینو اشاره کرد. در این میان، قلّه کلونچین، با ارتفاع ۴۲۲۱ متر بلندترین قله زردکوه بختیاری است. همچنین قله شاه شهیدان هم ۴۱۵۰ متر بلندی دارد.
2- اشتران کوه
اشتران کوه، از بلندترین رشته کوههای کوهستان زاگرس است
این رشته کوه بخشى از چینخوردگى زاگرس (میانى) است که در امتداد شمال باختری - جنوب خاوری به طول حدود 50 کم و عرض حدود 2 تا 11 کم در فاصله دو شهرستان دورود و الیگودرز از استان لرستان قرار گرفته است، به گونهای که از 10 کیلومتری جنوب خاور شهر دورود آغاز، و به جنوب روستای چقاگرگ منتهى مىشود.
رودهای کوچک بسیاری از این قلهها سرچشمه مىگیرند که مهره زرین، ماربره، گهررود، دره دایى و دره دزدان از آن جملهاند. دریاچه گهر در یکى از دامنههای جنوب باختری اشترانکوه و در دره گهررود قرار دارد.
دامنههای اشتران کوه از دیرباز محل استقرار برخى طوایف بوده است؛ خاندان فضلویه که از کردهای شام شمرده مىشدند، پس از مهاجرت از آنجا و عبور از میافارقین و آذربایجان، دامنههای شمالى اشترانکوه را به عنوان محل استقرار خود برگزیدند. آنان بعدها به اتابکان لرستان شهرت یافتند.
مراتع دامنههای اشتران کوه مورد استفاده عشایر این ناحیه است. اشتران کوه و به ویژه دریاچه گهر دارای جاذبههای طبیعى بسیاری است.
این رشته کوه از لحاظ گونههای جانوری و گیاهی جزء مناطق حفاظت شده است و در سال ۱۳۴۸ جزء محیط زیست جهانی قرار گرفت.
از گونههای جانوری آن میتوان به خرس قهوهای، روباه، کفتار، گراز، گرگ خاکستری، بز کوهی، قوچ و از پرندگان میتوان به عقاب، کبک، جغد، اردک و شاهین اشاره کرد که همگی تحت حفاظت محیط زیست میباشند.
در اشترانکوه پسته کوهی به فراوانی یافت میشود و پوشش گیاهی متنوع آن اعم از گون، ریواس و استپها در شیب ملایم بعضی نقاط و گلهای طبیعی و خودرو محل مناسبی برای جانوران ساکن در اشترانکوهاست که در آن زاد و ولد کرده و از آنان تغذیه میکنند.
براساس سنتی که در ایل وجود داشتهاست، گردش حکومت بهوسیله مالیات سرانهای بودهاست که از دامداران میگرفتند و اقتصادِ حکومت خانها براساس همین مالیات بود. این مالیات بر اساس میزان تولید فرآوردههای دامی به نوع مراتع و وسعت آن و شمار دام و شمار نفراتی که در ایل قدرت کارایی در امر تولید دام و پرورش آن را داشتهاند، بستگی داشتهاست. همه بختیاری از لحاظ گرفتن مالیات به دو بخش تقسیم میشد:
از یک بخش که دام زیادتر و مراتع بهتر داشتهاند مالیات بیشتری دریافت میشد و از بخش دیگر مالیاتِ کمتر. واحد گرفتن مالیاتِ دامی در ایل، بر حسب مادیان
تعیین میشد. برای هر راس مادیان، سالانه مقداری پول از ۱۰ ریال تا ۳۰ ریال به معیار آن زمان دریافت میکردند. جدول اخذ مالیات به شرح زیر بودهاست:
۴راس گاو = یک راس مادیان = ۱۰ ریال مالیات
۴راس خر = یک راس مادیان = ۱۰ ریال مالیات
۱راس مادیان = یک راس مادیان = ۱۰ ریال مالیات
چون یک راس مادیان برابر واحد گرفتن مالیات دامی به معنی چهارلنگ محسوب میشده، افراد این منطقه که مشمول پرداخت این نوع مالیات بودند به چهار لنگ معروف شدند. گروه دیگر که قدرت مالی بیشتر داشتند همین مقدار مالیات را به اندازه هفت لنگ مادیان میدادهاند یعنی دوراس مادیان(هشت لنگ) منهای یک لنگه یعنی هفت لنگ مادیان میدادهاند. روی این اصل مردم این منطقه به نام هفت لنگ معروف شدند. جدول زیر این طبقه بندی را نشان میدهد:
۷راس گاو = یک مادیان = ۱۰ ریال مالیات
۷راس خر = یک مادیان = ۱۰ ریال مالیات
۱راس مادیان + سه لنگ مادیان = ۷لنگ مادیان = ۱۰ ریال مالیات
در مورد همین مالیات گرفتن، خانها به دلایل سیاسی در خود ایل و نزدیکی و دوری طایفهها به خانها، بین طوایف فرق میگذاشتند و به بعضیها امتیازاتی میدادند. گرفتن مالیات توسط کلانتران ایل انجام میگرفت و درعوض خود این کلانتران از پرداخت مالیات معاف بودند.
ایل بختیاری با توجه به تقسیمات درونی به دو «دسته» بزرگ هفتلنگ و چهارلنگ تقسیم میگردد که هرکدام دسته را «ایل» مینامند.
اگر هر کدام از اینها را ایل جداگانهای بدانیم هر کدام از آنها به چند «طایفه» بزرگ تقسیم میگردند و سپس هر طایفه خود به «تیره»های متعدد، هر تیره به چند «تش» و هر تش به چند «کربو» و هر کربو به چند «خانوار» تقسیم میگردد.
واحد مسکونی خانوار عشایری سیاه چادر و چند خانوار که در کنار هم در سیاه چادرها زندگی میکنند یک «مال» را تشکیل میدهند، سیاه چادرها را بهون نیز مینامند.
در گذشته بختیاری چهارلنگ به پنج طایفه بزرگ و امروزه آنها را به چهار طایفه بزرگ تقسیم نمودهاند.
ولی تقسیمبندی در مورد هفتلنگ حداقل در سالهای اخیر ثابت و آنها را به چهار باب تقسیم نمودهاند.
و طایفه را معادل باب در نظر گرفته بودند. طایفه هفتلنگ بختیاری مشتمل بر چهار طایفه بزرگ، دورکی، دینارانی، بابادی، و بختیاروند (بهداروند) میباشد.
باب:
پسوندی است که مفهوم پیوستگی و همبستگی طایفهها را میرساند و یادآور دورانی است که قدرت مرکزی ضعیف و قدرتهای محلی نیرومند بودهاند سرزمین بختیاری که توسط کوهها و رودهای متعددی به مناطق کوچکتری تقسیم میشوند.
تش: درطوایف مختلف بختیاری هر تیره به چند تش تقسیم میگردد. تش واحدی است ذهنی چون در یک لحظه زمانی شاخههای مختلف آن که به اولاد شهرت دارند قابل رویت نیستند سرپرستی هر تش را فرد کاردان و فعال و سر و زبانداری از همان تش بهعهده دارد که به ریشسفید مشهور است معمولا ریشسفیدان افراد پخته و کاردانی هستند که از طرفی رتق و فتق امور اجتماعی تش بهعهده آنهاست واز طرف دیگر رابطی هستند بین کدخدایان و کلانتران و اجرای امور سیاسی تش. خانوارهای یک تش همه با هم خویشاوند نزدیک و دارای نیای مشترک نیز میباشند.
اولاد: در تقسیمات سنتی در عشایر بختیاری هر تش به چند اولاد تقسیم میگردد که بدان «کربو» (پسروپدر) نیز مینامند هر اولاد از حدود دهها خانوار تشکیل میگردد و بطور متوسط هر خانواری داری یک بهون (سیاه چادر) است که واحد مسکونی عشایر بحساب میآید. هر اولادی دارای ریشسفیدی است که از بین مردان کاردان همان اولاد میباشد. در جوامع سنتی ایلی معمولا تمامی ساکنین دهی از یک اولاد میباشند و امکان دارد عدهای بعنوان «وابسته» در کنار آنها با اجازه آنها و برای آنها فعالیت نموده و سالها زندگی وابسته خود را ادامه دهند.
مال: از نظر ساخت سنتی اولاد آخرین رده تقسیم ایلی در عشایر بختیاری است که اجزاء آن به خانوار میرسد.
درميان عشاير بختياري يكي از رايج ترين نوع تفال يا فال گرفتن كه معمولا افراد مسن حالا يا توسط مردان و يا زنان گرفته ميشود علاوه بر انواع آنها توسط تسبيح فال با نخود است كه بسيار به واقعيت نزديك ميباشد و باور كنيد رد خور ندارد ..براي گرفتن فال با نخود ابتدا 41عدد نخود كه هم اندازه باشند را جدا ميكنند .سپس آنها را روي قالي يا مكاني صاف ميگذارند و سپس توسط دوتا دست انها را جدا ميكنند بطوري كه مقداري توسط دست راست و مقداري توسط دست چپ و مقداري هم در وسط بماند آنها را به سه قسمت مساوي تقسيم ميكنند....سپس نخود هاي هر قسمت را 4تا 4تا از هم جدا ميكنند ...مثلا قسمت سمت راست را همينطور 4تا 4تا جدا ميكنند ..چند حالت امكان دارد اتفاق بيفتد ...يا يكي باقي ميماند يا دو نخود ياسه و يا 4نخود باقي ميماند كه نخودهاي باقي مانده را در بالا قرار ميدهند و سپس به سراغ نخودهاي وسطي رفته و آنها را نيز 4تا 4تا جدا ميكنند و هرچه باقي مانده بود را در بالا و جداي از نخودها مقابل نخودهاي باقي مانده از ستون اول قرار ميدهند و سپس به سراغ نخودهاي قسمت سوم كه توسط دست چپ جدا شده رفته و انها را جدا ميكنند و هرچه باقي مانده بود در برابر ديگر نخودها قرار ميدهند در يك رديف ...چند حالت اتفاق ميافتد كه بهترين آن اگر در رديف سمت راست يك نخود و در رديف وسط دوتا و در رديف سوم هم دوتا باقي بماند كه جمعا 5تا ميباشند اي فال را 5تن آل عبا ميگوبند كه بهترين نوع فال است و مرادش حاصل ميشود و اگر از هر ديف 4تا بماند كه در مجموع 12 تا ميباشند نيز به آن 12امام ميگويند كه خوب است . در حاتي ديگر از هركدام سه تا ميماند كه به ان نوح نبي اله ميگويند و يا حالي از ستون اول يكي .ستون دوم سه تا و ستون سوم هم يكي كه اين هم خوب است ...خلاصه افراد حرفه اي تر باقي مانده نخودها را باهم قاطي و مجددا به سه قسمت و سپس 4تا4تا جدا ميكنند و نخود هاي باقي ماده را بازهم قاطي و 4تا4تا جدا ميكنند و سپس به تفسير و تجزيه و تحليل ان ميپردازند و خلاصه انگار حرف دل شما را ميزنند و بسيار واقعيت دارد ...چند وقت پيش كه از در سبزقبا در دزفول رد ميشدم مردي را ديدم كه داشت با نخود فال ميگرفت و كلي هم مشتري داشت ...خلاصه در شبهاي سرد زمستان زير سياه چادر اين نوع تفال هم براي خودش حكايتي شيرين دارد...ازاينكه شايد مطلب را بخوبي نرسانده باشم از همه شما عزيزان پوزش ميخواهم ...
ايل بختياري را بايد به عنوان يك ميراث انساني براي هميشه تاريخ به ثبت جهاني رساند زيرا تمامي جزييات قومي و نژادي اين ايل بزرگ و اصیل ايراني براي به وجود آوردن يك تمدن ريشهدار كافي است. تمدن ايران در درون خود از خردهتمدنها و خرده فرهنگهاي عميقي برخوردار است كه متاسفانه تا به امروز مورد توجه شايستهاي قرار نگرفته است.
مفاهيم زندگي در ايل بختياري نسبت به ديگر اجتماعات انساني و حتي ديگر ساختارهاي عشايري بسيار متفاوت است. اگرچه طي دهههاي اخير به علت يكجانشين كردن .............
لطفا بقیه این مطلب را در ادامه مطلب بخوانید ... با تشکر . بهمنی .
تبادل لینک هوشمند برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان گلبهار بهمنی علیا و آدرس bahmani.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.