همبستگی طایفه بساک - رضا بهمنی
گفتمان ، فرهنگ و آداب و رسوم، اجتماعی ، تاریخی ، خبری ، سرگرمی ، هنری ، تبلیغاتی و.......

در باره ما
 

رضا بهمنی متولدشهر الیگودرز - ساکن دزفول تماس 09166418320و 09396418320 ==================== برای بودن ، گاهی لازم است که نباشی ! شاید نبودنت ، بودنت را به خاطر آورد ...... اما دور نباش ........ دوری همیشه دلتنگی نمی آورد ...... فراموشی همین نزدیکی هاست ........ ==================== تاریخ گویای دردها ‘ شادیها ‘ حماسه ها ‘ ستیزها ‘ جستارها ‘ پیروزیها و شکستها و در کل زبان گویای دورانها و قضاوت کننده درباره اعصار و ادوار است و تاریخ که سینه از خماخم ایام پیر کرده همیشه در دل سخنها دارد که سخن تاریخ از بختیاریهای سربلند ‘ سخن شیرینی است. ==================== من وقتی به اجداد و نیاکانم و حرکتهای مثبت و تاریخی آنان می اندیشم به خود می بالم ‘ چرا؟ که آنها در طریق ضد استعماری گام برمیداشته و شدیدا بیگانه پرستی را رد نموده و مخالف این حرکت بوده اند . قوم پرافتخاری که هیچوقت به دنبال قوم گرائی نبوده اند و همیشه و همیشه با دلی صاف و ساده در خدمت وطن بوده اند . بسیار سربلندم که خون آن آزادگان همیشه سربلند را در شریانها و رگهایم دارم که اگر داعیه ایلخانی و ایلبیگی داشته اند ‘ این خواست و ادعا و حرکت با حفظ شرف خود ‘ خانواده و ایلشان عجین بوده و هرگز شرف و انسانیت خود را فدای مقام و مال و حکومت ننموده اند. ==================== از خداوند متعال خواستارم تا همه آنانکه از تبار بختیاری هستند بدون از جاجستگی و بی عشق به مقام و ثروت بدانند نسلشان چیست و ریشه و ملیت خود را به فراموشی نسپرند (که دوست به صافی دل نگرد و دشمن به تیرگی دل) . ==================== طایفه بساک ==================== بختیاریها به دو ایل بزرگ چهار لنگ و هفت لنگ تقسیم می شوند . هر ایل خود به طایفه های مختلفی تقسیم میشود . از طایفه های هفت لنگ میتوان دورکی ، بابادی ، دینارانی و ... را نام برد . چهارلنگ شامل ممیوند - محمود صالح(مم صالح) - موگوئی - کینورسی - زلقی و ... می باشد . بساک بزرگترین طایفه ممیوند (میوند) بوده بیشتر در محدوده شهرستان الیگودرز تا ازنا پراکنده اند. ولی امروزه در سایر استانها نیز مسکن گزیده اند . .کلانتری این طایفه در زمانهای قبل از انقلاب بعهده علی آقاخان ضرغامی و بهرام خان ضرغامی بوده است که هر دو برادر بوده اند . بهرام خان ، پدر غلامرضا خان ضرغامی بوده و غلامرضا خان دو فرزند بنامهای علی آقا خان و بهرام خان ضرغامی داشته که بهرام خان ضرغامی ریاست طایفه را بعهده داشته است . ==================== طایفه بساک به دو تیره تقسیم می شود 1.بزی 2.بساک که براساس همین شنیده ها به تیره بزی به خاطر وجود سه شخص بزرگ بنام صادق صلاتین و بهمن گرگین وضرغام بوده است. ==================== این وبلاگ بدور از هرگونه خود مطرح کردن ‘ بدور از هرگونه سیاسی بازی بدور از هرگونه تعصبات بیجا و رفتارهای کورکورانه پایگاهی خواهد بود برای گفتمان طایفه بساک و سایر اقوام . محلی برای همدلی و همزبونی های بیشتر و در واقع وحدت و انسجام و همبستگی و هم اندیشی طایفه . ==================== برای ارتقا’ فرهنگ ‘ برای پیشرفت و هرچه بهم نزدیکتر شدن دلها و نظرات و افکار از همه اندیشمندان صاحب نظران دوستان و علاقمندان دعوت به همکاری دارم . ما را در این راه یاری بفرمائید . ==================== ارادتمند شما - رضا بهمنی

 

لينك روزانه
 
دانلود کتابهای شریعتی
پیام مدیریت وبلاگ شماره 15
پیام مدیریت وبلاگ شماره 14
پیام مدیریت وبلاگ شماره 13
پیام مدیریت وبلاگ شماره 12
پیام مدیریت وبلاگ شماره 11
پیام مدیر وبلاگ شماره 10
پیام مدیر وبلاگ شماره 9
پیام مدیر وبلاگ شماره 8
پیام مدیر وبلاگ شماره 7
پیام مدیر وبلاگ شماره 6
پیام مدیر وبلاگ شماره 5
پیام مدیر وبلاگ شماره 4
پیام مدیر وبلاگ شماره 3
پیام مدیر وبلاگ شماره2
پیام مدیر وبلاگ شماره 1
مناجات نامه دکتر علی شریعتی
کیت اگزوز ریموت دار برقی
ارسال هوایی بار از چین
خرید از علی اکسپرس
براي تبادل لينک ابتدا لينک مارو بانام:  تبریک سال نو ........   در وبلاگ ياسايتتان قراردهيد
 
كد هاي جاوا
 


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 5
بازدید هفته : 176
بازدید ماه : 341
بازدید کل : 551471
تعداد مطالب : 225
تعداد نظرات : 176
تعداد آنلاین : 1



 


تبریک سال نو ........


 اي  آنكه  به   تدبير  تو   گردد   ايام                     اي ديده و دل از تو دگرگون مادام

اي آنكه به دست  توست احوال  جهان                     حكمي  فرما  كه  گردد  ايام  بكام

همه همتباران و هموطنان خوب ایرانیم

 اينك در آستانه شكوفايي طبيعت و ترنم روح نواز ، آهنگ  بهار با سبدي از گلهاي شادي اميد طراوت ، از راه مي رسد اميد است خداوند متعال در سال نو سعادت و تندرستي و خير و بركت به همه شما و خانواده های محترمتان  عطا فرمايند .

     خدايا :

مرا به كاري كه فردا از آن مورد پرستش قرار ميدهي بگمار روزگارم را در آنچه براي آنم آفريده اي مصروف دار و از غير خود بي نيازم ساز و روزيت را برمن بگستر و به نگاه كردن به حسرت در مال و منال و جاه و جلال توانگرانم دچار مكن و عزيزم بگردان و گرفتار كبرم مساز و بر بندگي خود رامم كن و عيادتم را به سبب خودپسندي تباه منماي خدايا خير را براي مردم به دستم روان كن و كار نيكم را به منت نهادن باطل مگردان و اخلاق عاليه را به من مرحمت فرماي خدايا مرا از تفاخر و مباهات دور نگهدار و بر پيروي كسي كه ارشادم مي نمايد موفق دار.

 بهار ديدني است با محول الاحوالش       تو مرغ عشقي اي دل ، بيا به استقبالش

                                                         التماس دعا رضا بهمني

                                                       نوروز سال 1391

 

نوروز، روزی‌ست نو؛ روز، روز همان روشنی‌ست. پس نوروز، یعنی تابش آفتابی تازه در زندگی و سرزندگی نو‌به‌نوی انسان و جهان.

نوروز، نخستین روز بهار هم هست. در این روز، طبیعت، از خوابی طولانی برمی‌خیزد و کار و بار حیاتیِ خویشتن را از نو آغاز می‌کند و سال آغاز می‌شود که یعنی این ایرانیان‌اند که هر سال، بیداری طبیعت و شروع تازه‌ی زندگی را جشن می‌گیرند. جشنی که در آن، از دیرباز، روشنی و زیبایی و زندگی را ستوده‌ و نوروز را جشن‌گرفته‌اند. 

در آستانه‌ی نوروز، ایرانیان به خانه‌تکانی می‌پردازند و هم‌زمان، دل خود را نیز از کینه‌ها پاک‌می‌کنند و آماده می‌شوند تا در فصلی تازه، بر شاخه‌های زندگانی‌‌شان، عشق و مهر و مهرانگیزی، جوانه بزنند و به شکوفایی بنشینند. 

ایرانیان، نوروز را لبخنده‌ی خداوند بر لبان طبیعت تلقی کرده‌اند و آن‌گاه که خداوند به زندگی لبخند می‌زند، گل لبخند بر لبان جهان هم می‌شکفد. 

نوروز، یادآور آن است که ما مدام باید جان و جامه و جامعه‌ی خود را پاک و شاد و سرشار از انرژی ناپیداکرانه‌ی الهی نگه‌داریم. 

نوروز، یادآور اهمیتِ دیدن و توجه کردن‌ست. 

نوروز، آغاز فصلِ تفرج و تماشاست. چشم‌ها را بازکنیم و زیبایی‌ها را ببینیم. گوش‌ها را باز کنیم و آواز پرنده‌ها را بشنویم. دل‌ها را باز کنیم و دوست‌بداریم. روز، نو می‌شود. سال، نو می‌شود. طبیعت، نو می‌شود. مبادا که ما کهنه بمانیم. مبادا که ما محروم بمانیم. پیامبر گرامی اسلام(ص) فرموده است: « در زندگی شما، روزهایی هست که نفس خداوند بر شما می‌دمد. خود را در معرض نفس‌های پاک قراردهید. مبادا از آن روبگردانید!» 

این نفس‌های پاک خداست که بر آدم و عالم می‌دمد. دارد طبیعت از نو آغاز می‌شود. سال دارد از نو آغاز می‌شود. روز نو دارد آغاز می‌شود. نوروز دارد از راه می‌رسد؛ لبالب از بشارت و طراوت و تازگی و تناوری... 


|

نوشته شده در سه شنبه 23 اسفند 1390برچسب:,

توسط رضا بهمنی | لينك ثابت |


فراخوان جشنواره بزرگ بختیاری به میزبانی ایل میونددرطبیعت اشترانکوه

فراخوان جشنواره بزرگ بختیاری به میزبانی ایل میوند درطبیعت اشترانکوه

   

درنظراست جشنواره ای به میزبانی ایل میونددرتیرماه سال ۱۳۹۱درطبیعت زیبای اشترانکوه شهرستان الیگودرزبرگزارشودبه همکاری و همفکری مردم خوب بختیاری وهمه علاقمندان به فرهنگ بختیاری نیازمندیم . بدین منظور از صاحبنظران، هنرمندان،محققین و پژوهشگران لر بختیاری دعوت می شود ما را یاری نمایند. لربلاگ ها نیز با انتشار این خبر می توانند نقش مهمی در شکل گیری درست و محقق شدن اهداف این جشنواره داشته باشند. موضوعات جشنواره شامل شعر،موسیقی،نمایش،هنرهای آیینی،تجسمی،صنایع دستی، تجلیل ومعرفی نخبگان وفرهیختگان ایل،سخنرانی چندتن ازفرهیختگان ودانشمندان بختیاری ...... اطلاعات تکمیلی متعاقبا اعلام میگردد.

همتباران خوبم درهر زمینه ای که علاقه مند به همکاری هسستندمشخصات وشماره تماس خودرادرقسمت تماس با ما همین سایت ارسال نمایند. 

رشته کوه اشترانکوه، آلپ ایران محل برگزاری جشنواره بزرگ بختیاری تابستان ۱۳۹۰
 
 
 اُشْتُران‌ْ‌کوه‌، رشته‌کوهی است در شرق استان لرستان، از بلندترین‌ رشته‌کوه‌های کوهستان‌ زاگرس‌. این رشته‌کوه از غرب به شهرستان دورود، از شمال به شهرستان ازنا و از شرق و جنوب به شهرستان الیگودرز محدود می‌شود.
 

طبیعت اشترانکوه

اشترانکوه به دلیل واقع شدن در قلب سلسله جبال زاگرس دارای قلل سرد مرتفع بالای سه هزار و 500 متر از سطح دریا و همچنین دره های نسبتاً گرم است. اشترانکوه رشته کوهی به طول تقریبی 50 کیلومتر است که در جهت شمال غربی-جنوب شرقی امتداد دارد.
یخچال های طبیعی و دائمی این رشته کوه که یکی از زیباترین کوه های کشور به شمار می رود در تمام سال از برف و یخ پوشیده است. اشترانکوه در جنوب شهر درود و ازنا قرار دارد. اشترانکوه به آلپ ایران نیز معروف است البته این نام تنها به خاطر بلند بودن آن رویش گذاشته نشده است بلکه به دلیل شیب تند کوههایش و دره های جوان و "" شکل و یخچالهای طبیعی است. ارتفاع بلند ترین قله آن سن بران 4150 است. .....ادامه در ادامه مطلب بخوانید

.:  ادامه مطلب :.
|

نوشته شده در سه شنبه 23 اسفند 1390برچسب:,

توسط رضا بهمنی | لينك ثابت |


5 مطلب تامل برانگیز!


1. اتمام حجت از روز اول!

ژاپني ها همان کلاس اول دبستان، اتمام حجت مي کنند با بچه هايشان، مي ترسانند، درس اول هم جغرافيا است؛ نقشه ژاپن را ميگذارند جلوي بچه ها و مي گويند: ببينيد اين ژاپن کوچولوي ماست، ببينيد! ژاپن ما نفت ندارد، گاز ندارد، معدن ندارد، زمينش محدود است و جمعيتش زياد و... ليست «نداشته ها» را به بچه ها گوشزد ميکنند، خيلي خودماني بچه هايشان را مي ترسانند...
در ژاپن نظام آموزشي فهرست مشاغل مورد نياز جامعه را از همان اول کار، به «بچه ها» گوشزد ميکند، حتي حجم موضوعات درسي کتابهاي درسي در ژاپن، يک سوم اروپا است، چون ژاپنيها معتقدند «عمق» بهتر از «وسعت» است!
حالا اين را مقايسه کنيد با کتابهاي درسي و حتي رسانه هاي ما-از هر جناح و طيف، مخالف و موافق- که از همان اول مدام در گوش بچه ها مي خوانند: «اي ايران،اي مرز پرگهر،سنگ کوهت در و گوهر است» و... در دبستان هم، اولين درس ما تاريخ است، نه براي عبرت، بلکه شرح «افتخارات گذشته»، اگر گربه جغرافيايي را هم بگذارند جلوي بچهها، باغرور ميگويند:« بچه ها ببينيد! ايران همه چيز دارد! ايران نفت دارد، گاز دارد، جنگل دارد، دريا دارد و...»
نتيجه اش ميشود احساس «داشتن» و «غناي کامل» وايجاد تلفيقي از تنبلي اجتماعي و حتي طلبکاري که به اشتباه به آن ميگوييم غرور ملي. با اين وصف، کودکان و جوانان و مديران و نسل جديد ما بايد براي چه «چيزي» تلاش کنند؟

اين ميشود که بچه هاي ما فکر و ذکرشان، ميشود دکترشدن، مهندس شدن و خلبان شدن، يعني شغلهاي رويايي و به شدت مادي – که نفع و رفاه «شخص» در آن حرف اول و آخر را ميزند نه نياز کشور- ميدوني؟
 
 

2. حس دوستی و همکاری

در مهد كودك هاي ايران 9 صندلي ميذارن و به 10 بچه ميگن هر كي نتونه سريع براي خودش يه جا بگيره باخته و بعد 9 بچه و 8 صندلي و ادامه بازي تا يك بچه باقي بمونه. بچه ها هم همديگر رو هل ميدن تا خودشون بتونن روي صندلي بشينن.
در مهد كودك هاي ژاپن 9 صندلي ميذارن و به 10 بچه ميگن اگه يكي روي صندلي جا نشه همه باختين. لذا بچه ها نهايت سعي خودشونو ميكنن و همديگر رو طوري بغل ميكنن كه كل تيم 10 نفره روي 9 تا صندلي جا بشن و كسي بي صندلي نمونه. بعد 10 نفر روي 8 صندلي، بعد 10 نفر روي 7 صندلي و همينطور تا آخر.
با اين بازي ما از بچگي به كودكان خود آموزش ميديم كه هر كي بايد به فكر خودش باشه. اما در سرزمين آفتاب، چشم بادامي ها با اين بازي به بچه هاشون فرهنگ همدلي و كمك به همديگر و كار تيمي رو ياد ميدن.

نه ما و نه بزرگانمان کارکردن با هم را نیازموخته ایم ، بلکه هر روز درس های جدیدی از تکنیک های حذف و زیر پا گذاشتن یکدیگر را می آموزیم!

3.  میانبر؟ اصلا!

به خود و فرزندانتان دانش بیاموزید، میانبر وجود ندارد. به هیچ وجه نگذارید فرزندانتان از دانش آموزی منحرف گردند .
شما را به خدا ، دیگه از فشار به بچه های خود برای بدست آوردن نمره 20 دست بردارید. به آنها کارگروهی بیاموزید. جلو زدن از هم و دیگران را پشت سرگذاشتن را به آنها نیاموزید . دست هم گرفتن و با هم جلو رفتن را بیاموزید . اگر موفق نشوند آنها را یاری کنید تا موفق شوند . واگر اکنون نمی توانند موفق شوند پس هرگز موفق نخواهند شد .تنها چیزی که لازم داریم ، شناخت خودمان است . پیروزی ما بسته به دانش و خلاقیت و سوادآموزی و قدرت کار گروهی ماست و بس.


 

4. چرا اول قصه ها میگن یکی بود یکی نبود ؟

حقيقتي ديگر یکی بود یکی نبود، داستان زندگی ماست. همیشه همین بوده. یکی بود یکی نبود. در اذهان شرقی مان نمی گنجد با هم بودن. با هم ساختن. برای بودن یکی، باید دیگری نباشد.
هیچ قصه گویی نیست که داستانش این گونه آغاز شود، که یکی بود، دیگری هم بود. همه با هم بودند. و ما اسیر این قصه کهن، برای بودن یکی، یکی را نیست می کنیم. از دارایی، از آبرو، از هستی. انگار که بودنمان وابسته نبودن دیگریست.
هیچ کس نمی داند، جز ما. هیچ کس نمی فهمد جز ما. و آن کس که نمی داند و نمی فهمد، ارزشی ندارد، حتی برای زیستن.
و این هنری است که آن را خوب آموخته ایم.
نمیدانم چرا تمام حکایات با یک واژه آغاز میشد. حدیث تکراری، افسانه ای غمگین، داستانی شیرین یکی بود یکی نبود آن یکی که نبود کجا بود؟ چرا نبود؟
آن یکی که بود بدون آنکه نبود چگونه بود؟
چرا هیچ حکایتی با یکی بود و یکی بود آغاز نشد؟
و چرا در تمام افسانه ها کلاغ به خانه اش نرسید؟
کلاغ در کجا ماند ؟
و چرا تمام افسانه ها راست نبود؟
و چرا بالا رفتیم ماست بود پایین آمدیم دوغ بود
چرا قصه ما دروغ بود؟
قصه ما راست بود.
حقیقت بود.
تلخ بود افسانه نبود.
حکایت بود .


 

5. نصیحت حاجی

در کتاب حاجی‌آقا نوشته صادق هدایت (1945)، حاجی به کوچک‌ترین فرزندش درباره‌ی نحوه‌ی کسب موفقیت در ایران نصیحت می‌کند:
 
توی دنیا دو طبقه مردم هستند؛ بچاپ و چاپیده؛
اگر نمی‌خواهی جزو چاپیده‌ها باشی، سعی کن که دیگران را بچاپی!
سواد زیادی لازم نیست، آدم را دیوانه می‌کنه و از زندگی عقب می‌اندازه!
فقط سر درس حساب و سیاق دقت بکن!
چهار عمل اصلی را که یاد گرفتی، کافی است، تا بتوانی حساب پول را نگه‌داری و کلاه سرت نره، فهمیدی؟ حساب مهمه!
باید کاسبی یاد بگیری، با مردم طرف بشی، از من می‌شنوی برو بند کفش تو سینی بگذار و بفروش،
خیلی بهتره تا بری کتاب جامع عباسی را یاد بگیری!
سعی کن پررو باشی، نگذار فراموش بشی، تا می‌توانی عرض اندام بکن، حق خودت را بگیر!
از فحش و تحقیر و رده نترس! حرف توی هوا پخش می‌شه،
هر وقت از این در بیرونت انداختند، از در دیگر با لبخند وارد بشو، فهمیدی؟
پررو، وقیح و بی‌سواد؛
چون گاهی هم باید تظاهر به حماقت کرد، تا کار بهتر درست بشه!...
نان را به نرخ روز باید خورد!
سعی کن با مقامات عالیه مربوط بشی،
با هرکس و هر عقیده‌ای موافق باشی، تا بهتر قاپشان را بدزدی!....
کتاب و درس و این‌ها دو پول نمی‌ارزه!
خیال کن تو سر گردنه داری زندگی می‌کنی!
اگر غفلت کردی تو را می‌چاپند.
فقط چند تا اصطلاح خارجی، چند کلمه‌ی قلنبه یاد بگیر، همین بسه!!
 
خیلی جالبه که بعد از 66 سال
هنوز هم در بر همان پاشنه می چرخد!!!
ظاهراً بچه‌های حاجی خوب به وصیت پدر عمل کرده‌اند.

 


|

نوشته شده در دو شنبه 22 اسفند 1390برچسب:,

توسط رضا بهمنی | لينك ثابت |


عشق را معنی کن

سلام.
گفتم عاشقم
 گفت عشق را معنی کن
گفتم عشق را در هیجار بختیاری
گفت هیجار را معنی کن
گفتم صدای فریاد زدن و خبر دادن
که بختیاری  پاینده و بر قراره
گفت بختیاری را معنی کن
گفتم یه قوم نیست بلکه یه فرهنگ و تمدن است
گفت بختیاری را معنی کن
گفتم بخت و اقبال و شانس
که از ماورالطبیعت گرفته می شود که با بختیاری همراه هست
گفت پس دگر انرژی را از ماورالطبیعت نگیر
که خود بختیاری سرشار از انرژی هست
باهنر


|

نوشته شده در یک شنبه 14 اسفند 1390برچسب:,

توسط رضا بهمنی | لينك ثابت |


نتیجه قطعی انتخابات در دزفول و .....

نتیجه قطعی انتخابات در دزفول (بروز رسانی ساعت ۴:۴۰ بامداد)

نتایج قطعی انتخابات شهرهای اندیمشک ، شوش و شوشتر

 
محمد تقی توکلی نماینده مردم الیگودرز در مجلس نهم شد
الیگودرز - خبرگزاری مهر: نتایج انتخابات نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه الیگودرز مشخص شد.

 به گزارش خبرنگار مهر، با پایان شمارش آرا در حوزه انتخابیه شهرستان الیگودرز محمد تقی توکلی به عنوان نماینده مردم این شهرستان در مجلس نهم انتخاب شد.

 مطابق این گزارش محمد تقی توکلی با کسب اکثریت آرا به عنوان نماینده منتخب مردم به مجلس راه یافت.

همچنین بیشترین آرا بعد از این کاندیدا مربوط به محمد خدابخشی و مازیار قاسمی گودرزی بوده است.

 

 


|

نوشته شده در شنبه 13 اسفند 1390برچسب:,

توسط رضا بهمنی | لينك ثابت |


پیام تسلیت - انالله و انا الیه راجعون

انالله و انا الیه راجعون

 با نهایت تاسف و تاثر درگذشت پدری عزیز و گرامی  از تیره گرگیوند طایفه بساک آ میرحسن بهمنی را به اطلاع میرسانم . مراسم تشییع فردا پنج شنبه 11/12/1390  راس ساعت 9 صبح از درب منزل فرزند ایشان واقع در کوپیته (زیباشهر) دزفول به سمت مقام علی (روبروی شهرک مهاجرین) و مراسم ختم بعدازظهر فردا از ساعت 14 الی 16 در مسجد امیرالمومنین زیباشهرخواهد بود .  از خداوند متعال برای آن مرحوم رحمت واسعه و برای بازماندگان صبر و شکیبائی مسئلت می نمایم.

                                                                رضا بهمنی


|

نوشته شده در چهار شنبه 10 اسفند 1390برچسب:,

توسط رضا بهمنی | لينك ثابت |


ضرب المثل فارسی و ترجمه انگلیسی آن و ......

........ در ادامه مطلب بخوانید


.:  ادامه مطلب :.
|

نوشته شده در سه شنبه 9 اسفند 1390برچسب:,

توسط رضا بهمنی | لينك ثابت |


تیره گرگیوند از طایفه بساک

طایفه بساک شامل دو طایفه بزی و بساک می باشد . بزی دارای 13 تیره و بساک هم دارای 13 تیره و مجموع 26 تیره طایفه بساک را تشکیل می دهند . طایفه بساک خود یکی از 5 طایفه ایل میوند می باشد. تیره گرگیوند یکی از تیره های زیر مجموعه بساک و دارای 5 کر و بو بنامهای محمد - احمد - رشید - نقی - صیدا می باشد . اسکان اولیه این تیره بعد از مهاجرت از میانکوه در روستاهای گلبهار در 30 کیلومتری شهرستان الیگودرز استان لرستان بوده که در حال حاضر علاوه بر این روستاها در شهرهای الیگودرز - اصفهان - محلات - ورامین - شیراز - تهران - کرج - اندیمشک - دزفول - شهرک های اطراف دزفول زندگی می کنند . (دست تقدیر باعث شد تا از یکجانشینی قبلی در جاهای مختلف ایران مسکن گزینند) .

در دیار بختیاری بخت ما گردیده یار -
خیمه زد بر دامن صحرا روستای گلبهار -
با خدا در گفتگو شو گر به گلبهار آمدی -
سر به گردون ساید این بام غرور و افتخار -
گلبهار در دامن الیگودرز سر بر آسمان -
سبز و گلباران ببین از فیض جانبخش بهار -
نام گرگیوند را زمیوند تباران قرون -
خواند باید بار دگر در کتاب روزگار -
ما زنسل آعلیداد و اسدخان بوده ایم -
یا به سان خفته شیری در کنام انتظار -
گلبهار دائم بهارش خنده بر دنیا زند -
زین سبب این خطه را خوانند علیا گلبهار -
ای بهار بختیاری سر خوش و پاینده زی - 
تا به بخشی با صفا بر خاک ایران اعتبار -

××××××××××××××××××××××

نام روستاهای گلبهار بهمنی عبارت است ازگلبهار بهمنی علیا - گلبهار بهمنی سفلی - گلبهار بهمنی یوسف آباد - گلبهار بهمنی اسلام آباد - گلبهار بهمنی احمدآباد - گلبهار اتابکی - گلبهار محمدباقری . در حال حاضر گلبهار احمد آباد و گلبهار محمد باقری خالی از سکنه می باشند .
نزدیکترین کوه به این روستاها کوه چالاب و بعد از آن کوه معروف تمندر می باشد . در واقعه این روستاها در دامنه کوه چالاب با چشم انداز خیلی جالبی  واقع شده اند.

انوج و گلبهار و چشمه ی پر - 
مرغ دل پرواز گید ره سی تمندر
----
انوج و چشمه پر دو روستای دیگری هستند که در مسیر گلبهار از طرف شهرستان الیگودرز قرار دارند . روستای انوج محل اسکان تیره محترم جمشیدوند و چشمه پر محل اسکان تیره محترم جلیلوند و هردو از طایفه بساک می باشند.

مردمان روستاهای گلبهار ، مردمانی بسیار مهربان ، صادق ، ساده و پرتلاش هستند که از راه کشاورزی و بعضا دامداری کوچکی روزگار می گذرانند. در این روستاها همه همرنگ و همدل هستند .

 افراد بسیاری از این روستاها بدلایل مختلفی خانه و روستا را ترک کرده و در شهرهای مختلفی مانند دزفول ، اندیمشک ، محلات ، ورامین ، تهران ، شیراز ، اهواز ، الیگودرز و .... نقل مکان کردند .
این وبلاگ محل گفتمان آداب ‘ رسوم و فرهنگ اجتماعی و تاریخ سرزمین و نیاکان ما در زمان دیروز است. اینجا خود مطرح کردن نیست ‘همه هم رنگ هستند.
ار که زهفت لنگیم یا چهارلنگ     گوگری هامون بباید تنگ تنگ
از افتخارات نویسنده و مدیریت این وبلاگ این است که یکی از اهالی روستای گلبهار بهمنی علیا بوده که از سن ۳ سالگی یعنی سال ۱۳۵۳ - ۱۳۵۴ بعد از کوچ کردن از پشت کوه به این منطقه سکونت گزیده و کودکی و نوجوانی و بخشی از جوانی خود را در این روستا سپری نموده است . سال های پر از خاطره ای که همیشه بهمراه مدیریت این وبلاگ ماندگار خواهد ماند .


|

نوشته شده در یک شنبه 7 اسفند 1390برچسب:,

توسط رضا بهمنی | لينك ثابت |


انتخابات مجلس اسلامی (دوره نهم ) در دزفول

اتنخابات پشتوانه محکمی برای امنیت ملی است ... مقام معظم رهبری

طبق اعلام کمیته اطلاع رسانی نهمین دوره انتخابات مجلس در دزفول، با اتمام زمان بررسی اعتراض کاندیداهای رد صلاحیت شده از سوی شورای نگهبان، اسامی نهایی نامزدهای تایید صلاحیت شده در حوزه انتخابیه شهرستان دزفول از سوی فرمانداری ویژه دزفول اعلام گردید.

بر این اساس از مجموع ۱۷ نفر که در موعد مقرر ثبت نام نموده بودند، ۹ نفر حائز شرایط داوطلبی نمایندگی شهرستان دزفول در مجلس نهم شدند که اسامی آنها به ترتیب حروف الفبا به شرح ذیل هستند:

  1.  پاپی زاده پالنگان   عباس
  2.  جودی فر   علی
  3.  رجبی   سید حسن
  4.  ستایش مهر   علیرضا
  5.  شاه حسینی نجف آبادی   عبدالحسین
  6.  عبداله پور(عبدالهی)   احمد
  7.  فلاطون نژاد  امیر
  8.  قاسمی   محمدعلی
  9.  مجدی فر   احمد

زمان تبلیغات کاندیداهای انتخابات مجلس نهم از روز چهارم اسفند شروع می شود و تا پایان روز دهم اسفندماه ادامه دارد و در روز ۱۲ اسفند همزمان با سراسر کشور انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی راس ساعت ۸ در شهرستان دزفول آغاز می شود.

 


|

نوشته شده در پنج شنبه 4 اسفند 1390برچسب:,

توسط رضا بهمنی | لينك ثابت |


موضوعات
 » حرف های بزرگان
» درباره روستاهای گلبهار
» شعر - پیامک
» شعر های بختیاری
» شعر سایر
» پیامک های بختیاری
» پیامک سایر
» حکایات روایات و ضرب المثلها
» جملات زیبا و آموزنده ، نکات جالب
» درباره بختیاری ها
» عکس
» عکسهای بختیاری
» عکسهای روستای گلبهار بهمنی علیا
» تبلیغات ، سرگرمی ، طنز
» شخصی (مدیر وبلاگ)
» گفتمان مدیر وبلاگ
» دانستنی ها
» تبریک - تسلیت
 

لينك دوستان
 » مجالگاه منجزی » هیجار بختیاری -محمد رسول سعدی جلیلوند » کوهستان سرد الیگودرز » شعر و ادب -امیدعلی اسکندرپور » آموزش خانواده‘ مهارتهای زندگی‘ وغیره » حسن سلمانی » کر بختیاری - دزفول 11 » مسلم مومبینی (بنیانا) » دل گرفته ها با امیر » شرکت تعاونی عسل بساک » دانلود/جک/اس ام اس/عکس/تیکه » خواستی بیا تو » آیاپیر (خرم سعیدی) » طایفه بَزّی - وحید » احسان پرنیان » مندیر » مالکنون (زهره اسدی شیخ رباط) » شرکت جاوید دشت ایرانیان » وبلاگ اختصاصی پوراندخت زلقی » روستای قل رومزی - جناب عبداله زاده » کیانی قلعه سردی - شاعربختیاری » سیری در فرهنگ بختیاری - امید » فال حافظ - سایت پیچک » وصفنارد قدیم - مجتبی فروزان » عبدالرضا شهبازی - شاعر » عزت اله بهمنی - شاعر » افسانه بهمنی - شاعر » محمد حمیدی - شاعر » روستای باجگیران - احمد صالح زاده » محمد ایسوند نبوتی » بنه وار - رهدار » فرهنگستان بختیاری » دنیای کوچک من - مژگان » علی چکانی (طایفه چکانی چهارلنگ) » عبدالحسین رحیمی - آبشارشوی » آژانس خبری بختیاری » سایت روستاهای ایران (عسگری) » سایت میوند - دکتر فریدون امیدی » صادق صادقی - طایفه بساک » شیمبار - خانم عزیزی (مژده) » شمیم (شاهپورآباد) - محمودی » شول آبادالیگودرز - امید » طایفه آسترکی - عبدالهی » گروه سرگرمی روزنه » درج آگهی رایگان » the best site of music » نقاب - (سهیلا بیگلرخانی) » وبلاگ شخصی حسین چراغی » برد شیر (علیداد) » تاریخ و فرهنگ بختیاری(پوراندوخت) » سرود بخت یاری(بهمن کیهان بختیار) » اصالت بختیاری(ابوذر رحیمی) » سایت شخصی دکتر محسن رضائی » آژانس خبری بختیاری » وبلاگ خانم چراغی (شاعر) » مجتبی صفری - هیودی » شرکت مهدآوران (برادران مهدور - اصفهان) » کیت اگزوز » زنون قوی » چراغ لیزری دوچرخه

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان گلبهار بهمنی علیا و آدرس bahmani.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





»فال حافظ

»جوک و اس ام اس

»قالب های نازترین

»زیباترین سایت ایرانی

»جدید ترین سایت عکس

»نازترین عکسهای ایرانی

 

آرشيو
 

مهر 1396
بهمن 1394
خرداد 1394
مهر 1393
شهريور 1393
مرداد 1393
خرداد 1393
ارديبهشت 1393
بهمن 1392
شهريور 1392
تير 1392
خرداد 1392
ارديبهشت 1392
فروردين 1392
اسفند 1391
بهمن 1391
دی 1391
آذر 1391
آبان 1391
مهر 1391
شهريور 1391
مرداد 1391
تير 1391
خرداد 1391
ارديبهشت 1391
فروردين 1391
اسفند 1390
بهمن 1390
دی 1390
آذر 1390
آبان 1390
مهر 1390
شهريور 1390

 

نويسنده
 
نویسندگان
 
طراح قالب