همبستگی طایفه بساک - رضا بهمنی
گفتمان ، فرهنگ و آداب و رسوم، اجتماعی ، تاریخی ، خبری ، سرگرمی ، هنری ، تبلیغاتی و.......

در باره ما
 

رضا بهمنی متولدشهر الیگودرز - ساکن دزفول تماس 09166418320و 09396418320 ==================== برای بودن ، گاهی لازم است که نباشی ! شاید نبودنت ، بودنت را به خاطر آورد ...... اما دور نباش ........ دوری همیشه دلتنگی نمی آورد ...... فراموشی همین نزدیکی هاست ........ ==================== تاریخ گویای دردها ‘ شادیها ‘ حماسه ها ‘ ستیزها ‘ جستارها ‘ پیروزیها و شکستها و در کل زبان گویای دورانها و قضاوت کننده درباره اعصار و ادوار است و تاریخ که سینه از خماخم ایام پیر کرده همیشه در دل سخنها دارد که سخن تاریخ از بختیاریهای سربلند ‘ سخن شیرینی است. ==================== من وقتی به اجداد و نیاکانم و حرکتهای مثبت و تاریخی آنان می اندیشم به خود می بالم ‘ چرا؟ که آنها در طریق ضد استعماری گام برمیداشته و شدیدا بیگانه پرستی را رد نموده و مخالف این حرکت بوده اند . قوم پرافتخاری که هیچوقت به دنبال قوم گرائی نبوده اند و همیشه و همیشه با دلی صاف و ساده در خدمت وطن بوده اند . بسیار سربلندم که خون آن آزادگان همیشه سربلند را در شریانها و رگهایم دارم که اگر داعیه ایلخانی و ایلبیگی داشته اند ‘ این خواست و ادعا و حرکت با حفظ شرف خود ‘ خانواده و ایلشان عجین بوده و هرگز شرف و انسانیت خود را فدای مقام و مال و حکومت ننموده اند. ==================== از خداوند متعال خواستارم تا همه آنانکه از تبار بختیاری هستند بدون از جاجستگی و بی عشق به مقام و ثروت بدانند نسلشان چیست و ریشه و ملیت خود را به فراموشی نسپرند (که دوست به صافی دل نگرد و دشمن به تیرگی دل) . ==================== طایفه بساک ==================== بختیاریها به دو ایل بزرگ چهار لنگ و هفت لنگ تقسیم می شوند . هر ایل خود به طایفه های مختلفی تقسیم میشود . از طایفه های هفت لنگ میتوان دورکی ، بابادی ، دینارانی و ... را نام برد . چهارلنگ شامل ممیوند - محمود صالح(مم صالح) - موگوئی - کینورسی - زلقی و ... می باشد . بساک بزرگترین طایفه ممیوند (میوند) بوده بیشتر در محدوده شهرستان الیگودرز تا ازنا پراکنده اند. ولی امروزه در سایر استانها نیز مسکن گزیده اند . .کلانتری این طایفه در زمانهای قبل از انقلاب بعهده علی آقاخان ضرغامی و بهرام خان ضرغامی بوده است که هر دو برادر بوده اند . بهرام خان ، پدر غلامرضا خان ضرغامی بوده و غلامرضا خان دو فرزند بنامهای علی آقا خان و بهرام خان ضرغامی داشته که بهرام خان ضرغامی ریاست طایفه را بعهده داشته است . ==================== طایفه بساک به دو تیره تقسیم می شود 1.بزی 2.بساک که براساس همین شنیده ها به تیره بزی به خاطر وجود سه شخص بزرگ بنام صادق صلاتین و بهمن گرگین وضرغام بوده است. ==================== این وبلاگ بدور از هرگونه خود مطرح کردن ‘ بدور از هرگونه سیاسی بازی بدور از هرگونه تعصبات بیجا و رفتارهای کورکورانه پایگاهی خواهد بود برای گفتمان طایفه بساک و سایر اقوام . محلی برای همدلی و همزبونی های بیشتر و در واقع وحدت و انسجام و همبستگی و هم اندیشی طایفه . ==================== برای ارتقا’ فرهنگ ‘ برای پیشرفت و هرچه بهم نزدیکتر شدن دلها و نظرات و افکار از همه اندیشمندان صاحب نظران دوستان و علاقمندان دعوت به همکاری دارم . ما را در این راه یاری بفرمائید . ==================== ارادتمند شما - رضا بهمنی

 

لينك روزانه
 
دانلود کتابهای شریعتی
پیام مدیریت وبلاگ شماره 15
پیام مدیریت وبلاگ شماره 14
پیام مدیریت وبلاگ شماره 13
پیام مدیریت وبلاگ شماره 12
پیام مدیریت وبلاگ شماره 11
پیام مدیر وبلاگ شماره 10
پیام مدیر وبلاگ شماره 9
پیام مدیر وبلاگ شماره 8
پیام مدیر وبلاگ شماره 7
پیام مدیر وبلاگ شماره 6
پیام مدیر وبلاگ شماره 5
پیام مدیر وبلاگ شماره 4
پیام مدیر وبلاگ شماره 3
پیام مدیر وبلاگ شماره2
پیام مدیر وبلاگ شماره 1
مناجات نامه دکتر علی شریعتی
کیت اگزوز ریموت دار برقی
ارسال هوایی بار از چین
خرید از علی اکسپرس
براي تبادل لينک ابتدا لينک مارو بانام:  مهلت ارسال مقالات به همایش ادبیات بومی لرستان: 20 اردیبهشت 1392   در وبلاگ ياسايتتان قراردهيد
 
كد هاي جاوا
 


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 17
بازدید ماه : 363
بازدید کل : 551493
تعداد مطالب : 225
تعداد نظرات : 176
تعداد آنلاین : 1



 


مهلت ارسال مقالات به همایش ادبیات بومی لرستان: 20 اردیبهشت 1392

به گزارش نشریه اینترنتی لور، معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد لرستان در نظر دارد دومین دوره همایش منطقه ای «بررسی سیر تحول ادبیات بومی در لرستان» را برگزار نماید. اطلاعیه دبیرخانه این همایش محورهای مورد نظر را به شرح زیر اعلام کرده است. ضمنا آخرین مهلت ارسال مقالات 20 اردیبهشت 1392 می باشد

 

1. نقش ادبیات بومی در اتحاد و وحدت جامعه

2. نقش ادبیات در بازیابی هویت مردم لرستان

3. بررسی علل گریز از زبان قومی در لرستان

4. نقش ادبیات بومی لرستان در غنای فرهنگی ایران

5. آسیب شناسی و شناخت چالش های ادبیات بومی در لرستان

6. تجلی ولایت اهل بیت (ع)در ادبیات بومی لرستان

7. ادبیات مقاومت در لرستان

8. ادبیات فولکولوریک و نقش آن در فرهنگ لرستان

9. نقش قصه ها و متل ها در شخصیت پذیری و شخصیت سازی مردم لرستان

10. راههای حفظ و احیاء زبان و ادبیات بومی در لرستان

 

 
آخرین مهلت ارسال مقالات 20 اردیبهشت 1392 می باشد
سایت همایشhttp://kallahbad.ir/: :
 
تلفن دبیرخانه : 3217477-3214733-0661
آدرس : معاونت فرهنگی جهادانشگاهی (خرم آباد - میدان 22بهمن - بلوار ولی عصر«عج»- بالاتر از 30 متری جنب بانک ملی طبقه دوم )
ایمیل ها : mfjdlorestan@yahoo.com و


|

نوشته شده در دو شنبه 26 فروردين 1392برچسب:,

توسط رضا بهمنی | لينك ثابت |


بختیاری ها بر بام ایران

اگر کوله بار سفر بربندیم و از دامنه کوه های مرتفع و از گردنه رخ با شیب بسیار تند ، که در دل رشته کوه های راسخ و استوار زاگرس قرار گرفته ، بگذریم ، خود را در میان طبیعتی پاک و سرشار از لطف و صفا می بینیم . سرزمینی بسیار زیبا و دیدنی با نام چهارمحال و بختیاری که شهرکرد بام ایران را در آغوش گرفته است . ( تاریخ 15 و 16 فروردین 92 افتخار سفر به این ولات با صفا همراه با خانواده را داشتم که واقعا خوش بود و جای همه تون سبز )

در این استان زیبا که در میان استانهای اصفهان ، خوزستان ، کهگیلویه و بویراحمد و لرستان قرار گرفته ، جلوه مناظر طبیعی و جاذبه های توریستی به حدی زیباست که گوئی نقاش کهنسال طبیعت ، بر فراز زردکوه سربه فلک کشیده ، یک چند به نظاره نشسته و آنگاه مجموعه بدایع طبیعت را یکجا ، در پهنه دشت ها و سینه کوه ها و دره ها و چشمه ساران و جویبارها در کمال هنرمندی نقش زده است .

وجود صدها مکان جاذب و دیدنی همچون آبشار آتشگاه لردگان ، دره عشق کوهرنگ ، چشمه دیمه ، سیاسرد ، سندگان ، تالاب چغاخور ، گندمان ، سولقمان ، پل زمانخان ، رودخانه زاینده رود ، دشت لاله های واژگون ، غارهای یخی و آهکی ، پیست اسکی چلگرد و باباحیدر ، پیر غار ، چشمه برم لردگان ، گرداب بن ، دریاچه شلمزار ، بلوط سبزکوه ، دشت بازفت ، مجتمع توریستی سامان ، ارتفاعات زردکوه بختیاری ، چاله های زردکوه و .... صدها مکان دیدنی دیگر در استان سبب شده تا استان پهارمحال بختیاری به یکی از استثنائی ترین کانون های گردشگری مرکز و جنوب ایران تبدیل شود که هنوز ناشناخته و دست نخورده باقی مانده است .

این استان در همه فصول و روزهای سال پذیرای کسانی است که به قصد تماشای دیدنی های آن بار سفر می بندند تا ایامی از سال را بافراغ بال در استان گل و شکوفه و کوه و آب سیر کنند . نبض حیات دو استان بزرگ خوزستان و اصفهان در زردکوه بختیاری می تپد و دو رودخانه کارون و زاینده رود با عظمت و قدرت فراوان ، اما در کمال فروتنی چون مردمان این استان ، روانه این دو دیار می شوند .

یکی دیگر از امتیازات برجسته این استان وجود 16 قله مرتفع است که علاوه بر فراهم آوردن زمینه مناسب کوهنوردی مکانی ویژه برای زیستگاه انواع وحوش از قبیل پلنگ ، قوچ ، میش ، پازن ، خرس قهوه ای ، گراز ، روباه قرمز و انواع پرندگان مانند کبک ، چویبا ، باقرقره و انواع مرغابی است .

علاوه بر دو رودخانه بسیار مهم زاینده رود و کارون وجود 20 رودخانه دایمی و خروشان دیگر نظیر بازفت ، کوهرنگ ، آقلاغ ، سبزکوه و خرسان حکایت از وفور نعمت الهی آب در استان دارد . عوامل مساعد جوی و طبیعی ، پوشش گیاهی متنوعی از درختچه های کوچک گون گرفته جنگل های بلوط ، پسته وحشی ، بادام ، گردو ، زالزالک ، و زبان گنجشک را در این استان پدید آورده است ضمن این که وجود گونه های دارویی در سطح استان ، به ویژه در دامنه های کوهستانی از اعبارات مهم گیاهان داروئی کشور محسوب می شود .

این استان از نظر تاریخی نیز قدمت دیرینه دارد ، آثار به دست آمده در استان ، تاریخ هزاره ششم قبل از میلاد را نشان می دهد : ساختار اجتماعی سیاسی بختیاری به دو بخش بزرگ هفت لنگ و چهارلنگ تقسیم می شود و از ایل ، طایفه ، تیره ، تش، اولاد و خانوار تشکیل شده است .

در این میان دستان هنرمند و هنرآفرین زنان و دختران بختیاری سال هاست که با حوصله هر چه تمام تر شب و روز در دل تارهای به هم تنیده قالی ، بهترین نقش های اصیل ایران را به نمایش می نشانند و ظرافت و زیبائی زنانه خود را در پود فرش های معروف این خطه به ودیعه نهاده و هدیه دوستداران قالی اصیل ایران می کنند .

سوغات منطقه :

عسل بختیاری با شهرتی جهانی که در بازارهای مختلف با این نام و عسل سبز کوه و عسل زردکوه شناخته می شود.

گز ، به ویژه گز بلداچی که طرفداران بسیاری در داخل و خارج از کشور دارد و سوغات اصلی منطقه به شمار می رود.

قارا (قره قورت) و روغن حیوانی از جمله سوغاتی های تولیدی و اختصاصی استان و به خصوص عشایر و دامداران است .

سیر ، موسیر ، تره کوهی ، کرفس و قارچ از جمله گیاهان داروئی و خوراکی  - نبات و پولک از جمله تولیدات استان - گردو ، بادام ، کشمش ، برنج ، گندم ، سیب و انگور از جمله محصولات کشاورزی و تولیدات استان - قالی و قالیچه با شهرتی جهانی و منقوشی زیبا مانند نمونه های خستی ، گل مینا ، چالشتر ، لچک ایلیاتی و .... - خرسک (قالی ضخیم) - گلیم - سرانداز - جاجیم ، چوقا ، خورجین ، سیاه چادر ، سفره ، کمچه دان ، نمکدان ، ریس ، گیوه ، و .................از دیگر محصولات و صنایع دستی و تولیدات استان می باشد .

پاینده باد سرزمین با صفای بختیاری


|

نوشته شده در شنبه 24 فروردين 1392برچسب:,

توسط رضا بهمنی | لينك ثابت |


جملات زیبا

سخنان آموزنده, جملات تصویری-www.jazzaab.ir

بقیه اش در ادامه مطلب

 


.:  ادامه مطلب :.
|

نوشته شده در یک شنبه 18 فروردين 1392برچسب:,

توسط رضا بهمنی | لينك ثابت |


زنانی که تاریخ ایران را تغییر دادند...

بی بی مریم بختیاری

بی‌بی مریم بختیاری

سردار بختیاری و حامی جنبش مشروطه
تولد ۱۲۵۳، اصفهان
مرگ۱۳۱۶

 

او از زنان تحصیل‌کرده زمان مشروطه بود که به حمایت از آزادی‌خواهان برخاست و حتی به تهران لشکرکشی کرد.

به واسطه زندگی در ایل بختیاری و پدرش که خان ایل بود تیراندازی و سوارکاری می‌دانست.
می‌گویند او از مشوقان اصلی برادرش علیقلی‌خان سردار اسعد برای فتح تهران بوده است. پیش‌تر در زمان استبداد صغیر، افراد ایل را به مبارزه علیه استعمار تشویق می‌کرده است.

قبل از فتح تهران٬ همراه سواران مخفیانه وارد پایتخت شد و شبانه روی سقف خانه‌ای که رو به روی مجلس بهارستان بود سنگربندی کرد تا بعد از ورود سردار اسعد بختیاری با قزاق‌ها بجنگند.

بعد از این ماجرا در ایل بختیاری به بی‌بی‌مریم، لقب سردار دادند.

او در خاطراتش درباره دلایل اینکه زنان در جامعه عقب مانده‌اند نوشته "... تمام بدبختی‌های ما از خودمان می‌باشد، زیرا که نه علم داریم و نه حقوق خود را می‌دانیم، اگر ما هم بدانستیم که برای چه خلقت شدیم، البته در اطراف حقوق خود جان فشانی‌ها می‌کردیم. ما حالا فکر می‌کنیم فقط برای رفع شهوت مرد‌ها خلق شده‌ایم یا برای اسارت و کنیزی خلق شده‌ایم. ما می‌توانستیم برای حقوق انسانی خود به تمام ملل عالم تظلم بکنیم و حقوق خود را برقرار بکنیم ... اما ما زن‌های ایرانی ابدا از عالم انسانیت خارجیم..."

بی‌بی مریم بختیاری از معدود زنان عصر مشروطه است که خاطرات زندگی خود را نوشته است.

منابع ایل بختیاری نقل کرده‌اند که سردار بی‌بی مریم بختیاری سال ۱۲۸۸ خورشیدی در جنگ آزادسازی اصفهان به همراه خواهرش بی‌بی لیلی فرماندهی یک ستون سواره نظام را به عهده داشته است.

سال ۱۲۹۵ هم که یک افسر آلمانی با سربازانش در کنار عشایر جنوب ایران علیه انگلیسی‌ها مبارزه می‌کرد، سردار مریم بهترین نیروهای خود را برای همراهی با او به تنگستان فرستاد.

گفته می‌شود که در دوران جنگ جهانی اول خانه او در اصفهان پناهگاهی بوده است برای فعالان سیاسی و فرهنگی مانند علی‌اکبر دهخدا٬ ملک‌الشعرا بهار و در مقطعی در سال ۱۲۹۹ پناهگاهی برای محمد مصدق.

سایه‌ای از زندگی پارتیزانی و مقاومت‌های بی‌بی مریم بختیاری، بعدها در سرنوشت فعالان چپ دیده می‌شد. زنانی مانند مریم فیروز و اشرف دهقانی که الگوی بسیاری از زنان چپ در ایران بوده‌اند.


.:  ادامه مطلب :.
|

نوشته شده در شنبه 17 فروردين 1392برچسب:,

توسط رضا بهمنی | لينك ثابت |


فوتبالیست بختیاری در تلویزیون سانسور شد +عکس

در آخرين ديدار هفته سي ام ليگ برتر فوتبال كه روز دوشنبه 91/12/28 به انجام رسيد، تيم فوتبال نفت تهران با گلزني «رضا نوروزي» مهاجم بختياري تبار خود موفق به كسب يك امتياز ارزشمند از تيم فوتبال استقلال گرديد، تا همچنان اميدوار به كسب سهميه آسيا باشد. 

به گزارش آژانس خبری بختیاری (ایبنانیوز)، نكته جالب توجه اين ديدار شادي پس از گل «رضا نوروزي» بود كه از سوي كارگردان تلويزيوني برنامه فوتبال برتر مورد سانسور قرار گرفت. نوروزي پس از گلزني براي پاسداشت زادگاه پدري خود (ايذه مال مير) اين عبارت را كه روي پيراهن خود حك شده بود به تماشاگران نشان داد: (MIR ايل بختياري) 



(تصویر: شادی پس از گل "رضا نوروزی" که در تلویزیون سانسور شد)

بنظر میرسد بهره ی ناچیز مردم مناطق بختیاری از امکانات صداوسیما بویژه در شبکه های محلی استانهای اصفهان، خوزستان، لرستان و چهارمحال بختیاری، موجب تشدید علاقه جوانان این منطقه برای استفاده از «اندک فرصتهای رسانه ای» شده است.


|

نوشته شده در چهار شنبه 7 فروردين 1392برچسب:,

توسط رضا بهمنی | لينك ثابت |


موضوعات
 » حرف های بزرگان
» درباره روستاهای گلبهار
» شعر - پیامک
» شعر های بختیاری
» شعر سایر
» پیامک های بختیاری
» پیامک سایر
» حکایات روایات و ضرب المثلها
» جملات زیبا و آموزنده ، نکات جالب
» درباره بختیاری ها
» عکس
» عکسهای بختیاری
» عکسهای روستای گلبهار بهمنی علیا
» تبلیغات ، سرگرمی ، طنز
» شخصی (مدیر وبلاگ)
» گفتمان مدیر وبلاگ
» دانستنی ها
» تبریک - تسلیت
 

لينك دوستان
 » مجالگاه منجزی » هیجار بختیاری -محمد رسول سعدی جلیلوند » کوهستان سرد الیگودرز » شعر و ادب -امیدعلی اسکندرپور » آموزش خانواده‘ مهارتهای زندگی‘ وغیره » حسن سلمانی » کر بختیاری - دزفول 11 » مسلم مومبینی (بنیانا) » دل گرفته ها با امیر » شرکت تعاونی عسل بساک » دانلود/جک/اس ام اس/عکس/تیکه » خواستی بیا تو » آیاپیر (خرم سعیدی) » طایفه بَزّی - وحید » احسان پرنیان » مندیر » مالکنون (زهره اسدی شیخ رباط) » شرکت جاوید دشت ایرانیان » وبلاگ اختصاصی پوراندخت زلقی » روستای قل رومزی - جناب عبداله زاده » کیانی قلعه سردی - شاعربختیاری » سیری در فرهنگ بختیاری - امید » فال حافظ - سایت پیچک » وصفنارد قدیم - مجتبی فروزان » عبدالرضا شهبازی - شاعر » عزت اله بهمنی - شاعر » افسانه بهمنی - شاعر » محمد حمیدی - شاعر » روستای باجگیران - احمد صالح زاده » محمد ایسوند نبوتی » بنه وار - رهدار » فرهنگستان بختیاری » دنیای کوچک من - مژگان » علی چکانی (طایفه چکانی چهارلنگ) » عبدالحسین رحیمی - آبشارشوی » آژانس خبری بختیاری » سایت روستاهای ایران (عسگری) » سایت میوند - دکتر فریدون امیدی » صادق صادقی - طایفه بساک » شیمبار - خانم عزیزی (مژده) » شمیم (شاهپورآباد) - محمودی » شول آبادالیگودرز - امید » طایفه آسترکی - عبدالهی » گروه سرگرمی روزنه » درج آگهی رایگان » the best site of music » نقاب - (سهیلا بیگلرخانی) » وبلاگ شخصی حسین چراغی » برد شیر (علیداد) » تاریخ و فرهنگ بختیاری(پوراندوخت) » سرود بخت یاری(بهمن کیهان بختیار) » اصالت بختیاری(ابوذر رحیمی) » سایت شخصی دکتر محسن رضائی » آژانس خبری بختیاری » وبلاگ خانم چراغی (شاعر) » مجتبی صفری - هیودی » شرکت مهدآوران (برادران مهدور - اصفهان) » کیت اگزوز » زنون قوی » چراغ لیزری دوچرخه

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان گلبهار بهمنی علیا و آدرس bahmani.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





»فال حافظ

»جوک و اس ام اس

»قالب های نازترین

»زیباترین سایت ایرانی

»جدید ترین سایت عکس

»نازترین عکسهای ایرانی

 

آرشيو
 

مهر 1396
بهمن 1394
خرداد 1394
مهر 1393
شهريور 1393
مرداد 1393
خرداد 1393
ارديبهشت 1393
بهمن 1392
شهريور 1392
تير 1392
خرداد 1392
ارديبهشت 1392
فروردين 1392
اسفند 1391
بهمن 1391
دی 1391
آذر 1391
آبان 1391
مهر 1391
شهريور 1391
مرداد 1391
تير 1391
خرداد 1391
ارديبهشت 1391
فروردين 1391
اسفند 1390
بهمن 1390
دی 1390
آذر 1390
آبان 1390
مهر 1390
شهريور 1390

 

نويسنده
 
نویسندگان
 
طراح قالب